skip to Main Content
Warehousing… Niet Bepaald Op Z’n Retour!

Warehousing… niet bepaald op z’n retour!

Sinds of door de langdurige coronapandemie is de groei van webshops niet te stoppen. Daar waar online bestellen nog lang niet bij iedereen gemeengoed was, is dat nu wel anders. Er is een duidelijke kentering ontstaan in het shopgedrag van mensen in het algemeen.

De keuze is reuze!

We bestellen vaak en veel en doen dan maar gelijk twee of drie maten gekoppeld aan even zoveel kleurtjes. Uiteindelijk wil je slechts dat ene item wat lekker zit (ondanks de coronakilootjes) en ook de kleur die in het ‘echt’ het mooiste overkomt. Jij helemaal happy maar de items die niet voldeden aan jouw verwachtingen mogen allemaal linea-recta terug!

Zie daar het steeds groter wordende probleem/uitdaging van de retouren; dat neemt alsmaar toe en moet uiteraard allemaal goed afgehandeld worden. Het nut en gemak van goede en efficiënte warehousing is evident.

Warehousing; wat houdt dit nu precies in?

We signaleren diverse soorten warehousing:

  1. Wholesale Warehousing
  2. Retail Warehousing
  3. Webshop Warehousing / fulfillment

De eerste variant is gericht op het leveren van goederen aan winkels. De goederen komen hoofdzakelijk binnen per artikel en worden verdeeld over de orders, waarna de orders per klant worden gepickt en geleverd. Retouren worden verwerkt en terug op voorraad gelegd.

Retail warehousing is gericht op leveringen aan eigen winkels, waarbij naast een initiële levering wordt gewerkt met replenishment. Op deze manier wordt rekening gehouden met de verkopen per winkel.

De nieuwste variant heeft te maken met de enorme groei in de online verkopen, waarbij warehouses zijn ontstaan die op basis van fulfillment het volledige proces uit handen nemen.

De expertise van Luc Versmissen

Daar waar veel ondernemers nu pas kennis maken met warehousing is Simply Made al jarenlang expert op dit gebied. CEO Luc Versmissen heeft zijn voormalige concern Bjorn Borg tot grote hoogte gebracht, juist door het inzetten van efficiënte warehousing.

Aanvankelijk werd er gebruik gemaakt van een extern warehouse wat prima voldoet als je nog groeiende bent. Maar als gevolg van de explosieve groei leerde een rekensommetje al snel dat het bouwen van een eigen warehouse financieel aantrekkelijker was en daarnaast ook efficiënter.

Zo geschiedde; er werd een efficiënt en volledig geautomatiseerd warehouse gerealiseerd waarbij orderverwerking en handling hand in hand moesten gaan.  Daarin slaagde Luc met vlag en wimpel. De kennis en ervaring die hij toen heeft opgedaan legden de basis voor zijn huidige status als expert op het gebied van warehousing.

 

Waarop baseren wij dan dat advies?

Luc vindt het vanuit zijn hoedanigheid als adviseur en coach ook gaaf om groeiende en vooruitstrevende ondernemers bij te staan en te voorzien van advies over dit ingewikkelde onderwerp.

Vraag jezelf af waar jouw bedrijf momenteel het beste bij gebaat is:

  1. Uitbesteden aan extern warehouse
  2. Opzetten eigen warehouse:
    1. Niet geautomatiseerd: de goederen worden per artikel uitgezet op de vloer in dozen en / of in kleinvakstellingen geplaatst. De orders worden gepickt op basis van handmatige pickbonnen.
    2. Geautomatiseerd: de artikelen worden op basis van een automatisch proces verdeeld over de orders. De orderregels worden verdeeld over de pickers en op basis van locatiecodes worden de orders gepickt door middel van scanning.

Ontstaan bij jou nu ook de vraagtekens of jij de juiste keus heb gemaakt met jouw warehouse? Of sta je nog aan het begin met jouw onderneming en moet de keuze voor de juiste vorm van warehousing nog gemaakt worden? Luc Versmissen gaat jou helpen om de juiste keuze te maken o.b.v. je huidige cijfers, afzetmarkt, groeipotentieel, etc.

Laat jouw warehouse niet op zijn retour gaan en neem vandaag nog contact op!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top